Een Facebookpagina, een Twitteraccount of een LinkedInprofiel. Tegenwoordig is het niet meer weg te denken bij iedere onderneming. Leuk, maar het kost ook een hoop tijd en kennis. Als je je regelmatig op sociale media begeeft, zul je daar tijd in moeten investeren. Heb je dit niet, of heb je er gewoonweg geen feeling mee, dan kun je overwegen het beheer en promotie van je social media accounts uit te besteden. In deze gaan we in op de voornaamste voordelen van uitbesteding van social media.

Social media is een vak apart

Niet iedereen heeft kaas gegeten van social media. Misschien begeef je je voor het eerst op social media of ken je de juiste trucs nog niet goed genoeg om de gewenste resultaten te boeken. In dat geval is het verstandig om je eigen social media kanalen uit handen te geven aan mensen die daar wél verstand van hebben. Besteed dit specifieke werk uit om te weten welke social media kanalen het beste bij jouw bedrijf passen. Krijg antwoorden op vragen als: Wat zijn de beste momenten om via een social media bericht je achterban aan te spreken? Wat voor type berichten renderen het best? Wat is de beste frequentie om berichten te plaatsen?

Social media zorgt voor meer klantenbinding

Het onderhouden van contact met je klanten heeft vaak een zeer positief effect op een eventuele volgende aankoop. Toch laten veel bedrijven hier vaak nog kansen liggen of besteden hier juist teveel tijd aan zonder concrete resultaten. Door vooraf een goed plan op te stellen kun je door een goede klantenbinding wel degelijk extra omzet genereren. Social media is hiervoor een uiterst geschikt middel als het op de juiste manier wordt ingezet. Dit betekent dat je vooraf goed in kaart moet brengen wie je doelgroep is, waar die zich bevindt en hoe je deze op welke momenten benadert.

Bij het uitbesteden van je social media wordt van tevoren een plan opgesteld op welke manieren jij je doelgroep het beste kunt aanspreken dat leidt tot een hoge interactie en loyaliteit aan jouw bedrijf. Enkele voorbeelden van verschillende soorten social media berichten die ten goede komen aan je klantenbinding, zijn:

  • Delen van nieuws waar je klanten geïnteresseerd in zijn
  • Delen van tips en tricks over producten en diensten die je klanten hebben afgenomen
  • Delen van nieuws of berichten die een (positieve) discussie kunnen ontlokken met klanten
  • Delen van interessante acties of voordelen die interessant zijn voor je huidige klanten

Optimalisatie van social media promotie en beheer

Achter het inplannen van social media berichten gaat een wereld vol kansberekeningen schuil. Je kunt veel meer resultaten boeken door vooraf goed na te gaan wie je achterban is, op wat voor soort berichten zij zitten te wachten en wanneer je ze moet bereiken. Bied jij op het juiste moment de toegevoegde waarde waar zij naar op zoek zijn? Dan is de kans aanzienlijk dat jouw bericht wordt gelezen en interactie ontstaat met je volgers.

Naast de basiswerkzaamheden zoals het opzetten van verschillende profielen, het opsporen van de juiste doelgroep en het regelmatig op de hoogte houden van je volgers, gaat social media optimalisatie veel verder. Een goede social media expert houdt zich vaak bezig met:.

  • welk bericht is het meest geschikt voor welk social media kanaal voor het meeste resultaat
  • welk tijdstip van de dag kun je de doelgroep het beste bereiken
  • welke frequentie van het delen van berichten kun je het beste hanteren om je doelgroep blijvend te interesseren

Social media als klantenservice

Tegenwoordig spenderen de meeste mensen minstens een paar uur per dag op social media. Veel bedrijven spelen hierop in door hun klantenservice niet via de mail of ticketsystemen te regelen, maar via social media kanalen als Twitter, Facebook en WhatsApp. Door gebruik te maken van deze kanalen sta je als bedrijf in nauw contact met je (potentiële) klant. Om van je social media kanalen ook daadwerkelijk een klantenservice te maken is het wel belangrijk dat je altijd snel reageert. In de meeste gevallen betekent dit binnen een uur.

Door je social media kanalen goed te monitoren kun je precies zien via welk account een vraag binnenkomt om deze zo spoedig als mogelijk te antwoorden. Deze monitoring kun je uitbesteden en zelfs het beantwoorden van vragen die binnenkomen via je social media kanalen kun je uit handen geven.

Conclusie

Door goed gebruik te maken van social media kun je jezelf als ondernemer veel ontlasten en veel meer resultaat boeken op het gebied van klantenbinding en klantenservice wanneer je dit laat uitbesteden en er een gedegen plan aan ten grondslag ligt.

Ben jij geïnteresseerd in het uitbesteden van jouw sociale media?
Neem dan gerust eens contact met ons op en dan bekijken we op vrijblijvende basis de mogelijkheden voor jouw bedrijf.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.